X-Men: Apocalypse

V magickém příběhu neporazitelného mutanta: X-Men Apokalypsa, exceluje vizážistické (maskérské) umění, které má samo o sobě nadpřirozenou moc.

V RUBRICE MOVIE MAKEUP SE DOSTÁVÁME DO ZÁZEMÍ NEJŽHAVĚJŠÍCH FILMŮ A ODHALUJEME NEJNOVĚJŠÍ LOOKY.

S režisérem Bryanem Singerem v X-Men: Apokalypse cestujeme časem do doby slávy Duran Duran, moon boots a Jacksonových bundiček ve stylu “Thrilleru”. Setkáváme se s partou mimořádně zdatných mutantů, jejichž civilizace se ponořila do chaosu (mimochodem kdy se tohle neděje?). Když udeří zlo, studenti v Xavierově škole pro nadané jedince objevují své nadpřirozené schopnosti mutantů, zatímco X-Meni se věnují různorodým výzvám. Když přijde soudný den, jsou povoláni do akce jako jedna rota, a zjevuje se taky En Sabah Nur (aka Apokalypse).

S úžasným obsazením čítající Jennifer Lawrence, Evana Peterse, Bena Hardyho, Sophie Turner a Kodiho Smit-McPhee, je tenhle film po všech stránkách nabitý. Pro vizážisty je to také splněný sen. Dva ze stěžejních kreativních talentů tohoto filmu - šéf speciálních maskérských efektů Adrien Morot a hlavní vizážistka Rita Ciccozzi nás pozvali na plac, abychom viděli hrdinské činy, intuici a spolupráci, která umožňuje tyto zázraky.

V postavě Apokalypse se měla promítnout kombinace starověku a 80tých let a tak byly estetické úpravy absolutně zásadní. “Řídíme se dobou, ve které se film odehrává, vzhledem postav v minulých dílech, a bereme v potaz vývoj každé postavy. Například postava Jamese McAvoye, Xavier, od hlavy s bujnou kšticí vlasy postupně ztrácí," říká Ciccozzi. “Uvažovali jsme i o tom, že mu necháme vousy jako v X-Men: Budoucí minulost, ale vzhledem k tomu, že teď je to o deset let později, a že jsme v osmdesátých letech, rozhodli jsme se, že bude bez vousů."

"Chtěl jsem, aby měl Nightcrawler modrou kůži, ale jinak vypadal úplně normálně. A to i při osobním setkání a bližším ohledání.” – Adrien Morot, makeup designer

Zatímco scénář Professora X ve stylu "včera vlasy, dneska pleš" se přímo váže k vývoji postavy, jiné proměny jsme navrhli proto, abychom vylepšili původní vzhled postav. Nightcrawler byl obzvlášť logisticky náročný: jeho popelavá pleť musí vypadat opravdově a pokaždé stejně. “S těmito fantaskními maskami je to vždy náročné. Je těžké udělat je tak, aby tvář s vrstvou make-upu po chvíli nevypadala ztuhle, zvrásněle nebo nepřirozeně,” říká Morot. “Ale to nepřicházelo v úvahu. Chtěl jsem, aby Nightcrawler vypadal úplně normálně, jen s modrou kůží. I při osobním setkání a bližším ohledání.”

S tímhle hybrydním zadáním někde mezi líčením a chemií se Morot obrátil na M·A·C. “Poté, co jsem prakticky okamžitě vyřadila pleťové barvy a barvy na alkoholové bázi, začala jsem doufat, že by mi mohly pomoct moje oblíbené silikonové barvy M·A·C ve spreji, bez kterých si už svou práci nedovedu představit. Dala jsem uměleckému týmu vzorky tří odstínů: rozzářené, střední verze a potemnělé a kouzelníkům z M·A·C týmu se je podařilo dokonale namíchat. S těmito barvami jsem si pak vyrobila paletu tří čtyř pleťových odstínů pro Nightcrawlera. A bylo to! Dokonale přirozený look, který se "nespekl". A jako bonus bylo, že tyhle nově namixované odstíny měly až nadpřirozenou schopnost reagovat na světlo a mírně měnily odstín podle světelných podmínek a úhlu, v jakém byla tvář zabírána, což vypadalo naprosto úžasně.”

S Morotovou pomocí se citově složitá postava Nightcrawlera vyvíjí od nešťastného a pochmurného po zářivě hravého mladíka (včetně jasně červené bundičky v Thriller stylu). Hraje ho teprve 19-ti letý Kodi Smit-McPhee, který je prototypem lstivého šprýmaře a make-up artista chtěl tyto jeho kvality zdůraznit."

"Když čtete komiks X-Men, Nightcrawler je vždycky zobrazován jako tmavá silueta s dlouhým kočičím ocasem, žlutýma mandlovýma očima, špičatýma ušima a skrčený jako kočka. “V provedení Alana Cumminga měl trochu měkčí výraz a tak jsem si říkala, že by bylo dobré tu eleganci šelmy trochu zvýraznit. Vždycky se snažím o to, aby moje líčení bylo v souladu s obličejovými rysy herce a proto jsem se u Kodiho snažila vyzdvihnout mladickou něžnost jeho tváře."

Ciccozzi musela za provozu řešit i další podobné výzvy. Například když se mutant Angel (kterého hraje Ben Hardy) stane jedním ze čtyř jezdců Apokalypsy, projde rychlou fyzickou proměnu, po které mu na čele zůstane vytetovaný zlatý labyrint. Jakmile se to Ciccozzi dozvěděla, už ležela v dokumentech a rešeršovala egyptskou abecedu, aby vytvořila tu správnou iluzi. “Nebylo to vůbec snadné, protože to tetování muselo samozřejmě Benovi perfektně padnout kolem očí a obočí. Ben byl v Anglii, já v Montrealu a tetování nám vyráběli v Tinsley studiu v Los Angeles. Kvůli množství, které jsme potřebovali, se taky všechno tetování muselo nechat vyrobit s předstihem. A bylo potřeba otestovat zlatou barvu. Měli jsme jenom 3D sken Benovy hlavy, na kterou jsme návrh tetování cvičně umísťovali. Naštěstí, když Ben dorazil, a tetování jsme zkusili, padlo mu perfektně.

“Měli jsem tři dny na přípravy, kdy jsme oholili všechny komplet - hlavu, obličej, tělo. Měli jsme pět týmů po třech lidech, kteří dělali zlatá tetování na těle. Přijel nám taky pojízdný servis na opalovací nástřik. Během dvou dnů "opálili" stovky lidí!” – Rita Ciccozzi, makeup designer

V některých hromadných scénách byla Ciccozzi odpovědná za koordinaci 39 make-up artistů, kteří měli za úkol postarat se o vzhled čtyř stovek komparzistů – “Starověký Egypt byl náročný,” přiznává. “Spousta logistiky a plánování. Moje pravá ruka Nathalie Trépanier měla obrovský rozvrh - časový harmonogram líčení - který vypadal jako nějaká tajemná mapa pokladů. Měli jsem tři dny na přípravy, kdy jsme oholili všechny komplet - hlavu, obličej, tělo. Měli jsme pět týmů po třech lidech, kteří dělali zlatá tetování na těle. Přijel nám taky pojízdný servis na opalovací nástřik. Během dvou dnů "opálili" stovky lidí.Tohle muselo proběhnout před natáčením. "Bylo velmi těžké sehnat 400 Egypťanů v Montrealu, kteří by si ochotně nechali oholit tělo. Tak jsme měli hodně bledých, které jsme museli "opálit”.

Ciccozzi žije tím, že něčí fantaskní představu převádí do tvrdé reality. Přiznává, že má slabost pro Wolverina, s nímž pracuje od roku 2002. “Já osobně mám moc ráda složitý make-up jednotlivých postav a také proměny. Celý ten proces proměny je na tom pro mě nezábavnější. Od plánování až po realizaci a natočení na kameru." – Rita Ciccozzi, makeup designer

Morot souhlasí. “Na každém projektu se vždycky snažím zvednout laťku vizážistické práce,” říká. Myslím, že je to vždycky o tom vytvořit looky, které jsou originální a podnětné a přitom se držet toho, co si přeje režisér." S X-Men: Apokalypsou se jim rozhodně podařilo být spolutvůrci zcela výjimečného vizuálního světa.