Shaway Yeh

Nepřehlédnutelný a progresivní hlas čínské módy, Shaway Yeh, je nejpovolanější k tomu, aby nám osvětlila soudobou čínskou módu a kulturu.

V rubrice Globální hrdinové objíždíme celý svět a vyhledáváme regionální hvězdy, které mají globální dopad.

Shaway Yeh je žena, kterou magazín i-D označil za “čínský avantgardní ekvivalent Anny Wintour.” Yeh vyrostla v Tajvanu, vystudovala Newyorskou univerzitu v New Yorku a poté se vrátila zpět, aby se ujala pozice módní ředitelky tajvanské edice magazínu GQ. Dále se podílela na uvedení magazínu Vogue na čínský trh a šéfovala oddělení komunikace značky Prada v Číně a nakonec se stala vedoucí redaktorkou magazínu Modern Weekly a ředitelkou pro styl vydavatelství Modern Media Group.

Časopis Modern Weekly, který má základnu v Šanghaji, má náklad 900 000, což je přibližně stejně jako vlajková americká edice magazínu GQ. S tím rozdílem, že Modern Weekly je typově super-konceptuální módní magazín, na jehož obálce se můžou objevit looky z kolekce Telfara Clemense nebo umění Ryana Trecartina a současně zde najdete sekci věnovanou politice, byznysu, kultuře a stejně tak módě. Jako nejvýraznější a nejprogresivnější hlas čínské módy nám Yeh může osvětlit soudobou čínskou módu a kulturu.

Takže normálně do Londýna na fashion week nejezdíte?
Mám spoustu jiné práce. A mám módní ředitele. Navíc spousta věcí kolem fashion weeku není pro nás: celý systém je nastaven na harmonogramy evropských módních magazínů. A co jako my? Proč musím mít pokaždé jet leg?

"Celý systém fashion weeku je nastaven na harmonogramy evropských módních magazínů. A co jako my? Proč musím mít pokaždé jet leg?"” – Shaway Yeh

Mnohým z nás tady na západě se Čína může zdát jako nesmírně důležité místo, kterému ale prakticky vůbec nerozumíme. Co je aktuální nejzábavnější a nejzajímavější z toho, co se v Číně děje?
Mám radost, že se na to ptáte! Když jsem teď byla v New Yorku, všichni se mě ptali: “Je pravda, že ekonomika je na tom tak špatně?” Zajímají se o Čínu jenom jako o trh. Ale Čína má velice bohatou kulturu; máme specifický životní styl, náš vlastní pohled na svět, naše vlastní systémy a naše vlastní talenty.

Gareth Pugh mi jednou řekl, že tím, že v Číně nejsou potomci původní bohaté vrstvy, movité čínské ženy se oblékají jako avantgardní punkerky.
Vnímám, že lidé opravdu nemají pouto na minulost. Pracujeme jenom s módou, kterou vidíme teď. Nic z módy se opravdu nevrací do historie - nejdál, kam se móda vrací, je do osmdesátých let. Pracovala jsem pro čínskou národní televizi CCTV na výrobě seriálu nazvaného Craft A Destiny. Objevily se v něm ženy jako Yayoi Kusama, Karen Blixen, Liu Wen, Zhu Zheqin nebo Song Huai-Kuei, která předznamenala budoucí kulturní otevřenost Číny v osmdesátých letech.

Song má absolutně fascinující životní příbeh. Zamilovala se do bulharského studenta umění Maryna Varbanova a přestěhovali se spolu do Paříže, kde Pierre Cardin koupil jedno z Varbanovových děl. Cardin chtěl být první, který přijde do Číny. Požádal Song o pomoc a tak se stalo, že ona vlastně založila celý čínský módní systém. Song byla pravděpodobně jedinou elegantní osobou v Číně osmdesátých let a postčila kupředu celou čínskou kulturu, nejen čínskou módu.

Můžete nám popsat nějaké konkrétní současné módní a kulturní trendy?
Čína je obrovská. Styl je v každém regionu jiný. Mladí lidé v Pekingu jsou odvážní a experimentují. V jejich stylu je surovost a nedbají na dobrý vkus. Šanghaj vždycky byla sebevědomější mezinárodní metropolí, taková Paříž východu, dalo by se asi říct, a její obyvatelé si připadají sofistikovanější. Města čínského západu nemají tolik kontaktu se západním světem, styl je tam mnohem ženštější, dívčí a barevný.

Kdou jsou čínské stylové ikony?
Jižní Korea má obrovský vliv na čínský trh. Nedávno jsme měli číslo věnované korejským módním bloggerkám a vzhledem k podobnostem, které s Jižní Koreou máme, jsou jihokorejské továrny na hvězdy a K-pop obrovsky úspěšné u čínských zákazníků.

Existuje čínská Rihanna?
Právě jsme na titulku fotografovali Dou Jingtong aka Leah Dou. Myslím, že to bude velká star. Sice ještě ani nevydala své první album, ale její matka je hyper-úspěšná zpěvačka Faye Wong a její otec rocková star Dou Wei. Číně chybí opravdu zajímavé celebrity. V mladé generaci nemá nikdo ze zpěváků a herců skutečnou osobnost. Myslím, že je to tím, že celá tahle mladá generace je produktem současné mašinérie na hvězdy. Vzhledem k tomu, jak je Čína obrovská, snaha zalíbit se průměrnému Číňanovi v praxi v podstatě znamená nutnost vzdát se silné osobnosti. Lidé, kteří mají rádi módu, vzhlížejí k modelkám jako je Fei Fei Sun, Liu Wen nebo Xiao Wen Ju spíš než ke zpěvákům a hercům. Mám ráda zpěvačku a herečku Li Yuchun aka Chris Lee – je androgynní, krásná a odhodlaná zkoušet nové věci.

Které čínské návrháře máte ráda?
Vždycky říkám, že pro mě je tu jen jeden, tedy jedna – Uma Wang, i když nepatří mezi preferované trendy návrháře na vzestupu. Je zralejší, její styl je soudržný, má jednoznačný rukopis a dobře se prodává. Její tvorba je taky prostě krásná. Včera jsem na sobě měla jeden z jejích modelů a Marc Jacobs se mě ptal, od koho je. Pár stážistů v Modern Weekly má také své značky, které jsou teď velmi oblíbené, jako třeba Shushu/Tong, a já jsem na ně až mateřsky pyšná.

www.modernweekly.com